Badanie
przeprowadzono w maju 2015 roku. Wzięły w nim udział 202 firmy i
osoby, kwalifikowane do małych, średnich i dużych przedsiębiorstw
na podstawie definicji GUS.
W większości były to firmy o charakterze produkcyjnym i usługowym.
- W
tegorocznej – trzeciej już – edycji badań skupiliśmy się
m.in.: na funkcjonowaniu działów sprzedaży i marketingu w
strukturze firm, obrazie marketera i sprzedawcy, realizacji ich zadań
i celów czy narzędzi, jakie najczęściej wykorzystują w swojej
pracy - mówi
Michał Pawlik, head of strategy w Mind Progress Group, pomysłodawca
i koordynator badania.
Wyniki
badań pokazują dość duże zróżnicowanie polskich firm w
podejściu do marketingu i sprzedaży. Skłonność do zatrudniania
osób odpowiedzialnych za sprzedaż rośnie wraz z wielkością
przedsiębiorstwa. Aż 75,4% spośród małych przedsiębiorstw nie
posiada tego typu pracowników. Co z kolei diametralnie zmienia się
dużych przedsiębiorstwach, gdzie zaledwie w ok. 28% firm nie
pracują sprzedawcy. Są to liczby mniej optymistyczne niż w
przypadku zatrudniania marketingowców. Tylko 55,1% małych
przedsiębiorstw posiada osób odpowiedzialnych za marketing. Na brak
marketerów w szeregach dużych firm wskazuje ok. 28% badanych. W
badanych przedsiębiorstwach aż72,9% osób zajmujących się
marketingiem tworzy dedykowany temu zadaniu dział marketingu.
Zaledwie 11,2% ankietowanych zadeklarowało, że marketingiem w
firmie zajmują się samodzielni specjaliści. W tych
przedsiębiorstwach, w których funkcjonują zarówno dział
marketingu, jak i dział sprzedaży, w większości (45%) została
zachowana odrębność pomiędzy działami. Nieco mniej, bo w 30%
badanych firm, dział marketingu i dział sprzedaży są połączone.
- Dość dobrze
widoczna jest połączona struktura marketingu i sprzedaży typowa
dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz rozdzielenie tych
funkcji w dużych firmach
- mówi Jacek Kotarbiński, autorytet świata marketingu, bloger,
trener biznesu, autor książki „Sztuka rynkologii”. - Warto
przypomnieć, że to kompetencje marketingowe kształtują charakter
i strategię sprzedaży. Dlatego np. szef marketingu i sprzedaży
małej czy średniej firmy powinien zdecydowanie bardziej rozumieć
rynek i zachowania klientów niż koncentrować się na modelu
sprzedaży -
dodaje.
Ciekawe
wnioski płyną także z wyników dotyczących realizacji celów i
zadań działów marketingu
i sprzedaży. Przykładowo według respondentów budowa wizerunku i
świadomości marki oraz promowanie, polepszanie reputacji firmy to
zadania, które dotyczą działu marketingu (53,4% w stosunku do
23,3%, kiedy wskazywano
na dział sprzedaży
w przypadku wizerunku marki oraz 45,9% w
stosunku do 27,1% w przypadku reputacji). - Odpowiedzi
wskazują raczej na stereotypowe ukształtowane przez wiele lat
rozumienia ról w ramach tych dwóch kompetencji
- mówi Krzysztof Sobieszek, chief strategy officer w ZenithOptimedia
Group. - To, co
kojarzy się wyraźnie, np.: budowanie świadomości i wizerunku
marki lub zwiększanie przychodów firmy, jest jasno przypisane do
marketingu i sprzedaży,
natomiast większość
obszarów nie uzyskuje dużego stopnia zróżnicowania.
Według Jacka Kotarbińskiego ujawnia się mit na temat działu
marketingu odpowiedzialnego wyłącznie za promowanie i wspieranie
sprzedaży.
- Brak korelacji
pomiędzy wpływem marketingu na wyniki sprzedaży
jest wyraźnie widoczny. Pora promowaćzmianę
tego stanu rzeczy, ponieważwspółczesną
rolą
marketingu jest tworzenie i
zarządzanie
rynkiem, a nie wyłącznie bycie supportem dla działań
handlowych.
Pierwsza
część
raportu poświęcona jest analizie zgromadzonych danych,
przedstawieniu statystyk związanych z różnymi zagadnieniami
skupionymi wokół marketingu i sprzedaży
oraz komentarzom zaproszonych specjalistów. Druga część
publikacji stanowi zbiór merytorycznych opracowań
dotyczących różnych zagadnień
z pogranicza marketingu i sprzedaży. Wśród autorów kilkunastu
tekstów poświęconych różnym obliczom obu tych obszarów znaleźli
się m.in.: Anna Miotk, Barbara Stawarz, Joanna Wrycza-Bekier czy
Monika Czaplicka.
Z
wynikami badania można zapoznać się na stronie
www.marketingprogress.pl w
zakładce publikacje.
Szczegółowych
informacji na temat raportu udziela: Andrzej
Gruszka PR
Manager w Mind Progress Group e-mail:
a.gruszka@mindprogress.pl